2016 m. gegužės 6 d., penktadienis

Smegenys yra raumuo, kurį reikia mankštinti

Internete kone šimtai straipsnių, kaip pagerinti smegenų veiklą. Aš jų daugybę ir peržiūrėjau, žinoma, stebuklų jokių nesitikėjau ir punktai beveik visuose tie patys.

Taigi susisteminau išrinkdama tuos labiausiai besikartojančius punktus ir rečiau pasikartojančius, bet kurie man pasirodė svarbūs (pateikti argumentai įtikino). Gal ką įkvėps nuveikti kažką daugiau dėl savęs IR vaikų ;).

10 + būdų, kaip pagerinti smegenų veiklą
Visi šie patarimai tarsi paruošia dirvą (išmankština smegenis) žinioms kaupti. Kuo geriau išpurenta, patręšta dirva, tuo geriau klesti augalai (panaudojamos žinios).


1.  Lengvas reguliarus fizinis krūvis 
Be to, kad sportas turi teigiamos milžiniškos įtakos sveikatai, judėjimas yra ir "spartus smegenų įkroviklis". Tyrimais įrodyta, jei žmogus sportuoja tris kartus per savaitę, smegenų veikla pagerėja net  50 procentų. Paaiškinimas: besimankštinančių žmonių smegenys gauna 100 procentų daugiau deguonies už nejudriųjų. Dėl judėjimo smegenyse auga naujų ląstelių ir taip galvoje sustiprinimas nervinių ląstelių tinklas, vadinamas "duomenų greitkelis". Tyrimas parodė, kad daugėja kapiliarų ir smegenys geriau aprūpinamos krauju, be to, smegenų kraujagyslėse nyksta riebalinės nuosėdos. 30 -60 minučių mankšta tris kartus per savaitę užtikrina geriausią duomenų perdavimą ir smegenys tampa darbingesnės. (D.Shmidt Laimingi kasdien, 31 psl.). Jei neįtikino šie argumentai, plačiau skaitykite, kaip sportas daro jus  protingesniu  čia.

Tad neveltui Kinijoje vaikai darželyje sportuoja valandą iš ryto, ir valandą po pietų kasdien!

2. Nuolatinis mokymasis naujų dalykų
Tai gali būti nauja kalba, šokiai, slidinėjimas, nardymas ir pan. Didžiausią poveikį smegenims padarys, kai jūs išeisite iš savo komforto zonos.


3. Atskiro punkto vertas yra mokymasis groti muzikos instrumentu. 
Tai iš tiesų vienodai abu smegenų pusrutulius lavinanti veikla, kuri netgi didina smegenų tūrį! Ir tai bene kompleksiškiausia veikla, kurios metu aktyvinamos daugiausiai smegenų sričių. Muzikavimui reikia sudėtingo įvairių gebėjimų derinio: klausos, gerai išugdytos subtilios motorikos, išlavintų fizinių pojūčių, būtina puikiai suvokti nuosekliai besirutuliojančio kūrinio visumą ir apdoroti emocijas. Muzika aktyvuoja įvairias smegenų sritis: ir tas, kurios atsakingos vien už garso suvokimą, ir tas, kurios valdo motoriką arba erdvinį vizualinį suvokimą. Be to, muzikos apdorojimo procese dalyvauja ir vadinamasis Broka centras - vienas iš dviejų kalbos centrų. Atrodo, kad muzikuojant dalyvauja visos smegenys. (F. Schirrmacher "Smegenų mankšta", 12 psl.)
Mano nuomone, būtent dėl paminėtų priežasčių, muzikos instrumentu groti turėtų būti privaloma pradinėse klasėse ir į tai žiūrima taip pat rimtai kaip į matematikos ar lietuvių kalbos pamokas. Ir šias pamokas turėtų vesti atskiras muzikos pedagogas (o ne tas pats pradinių klasių mokytojas). Muzikuoti ne vien dėl to, kad išmoktų groti, bet tam kad ir sektųsi labiau visi kiti dalykai.
Japonijoje įprastas reiškinys, kad keturmetis smuikuotų, tačiau Lietuvoje - vis dar reta.
4. Sveikas maistas. 
Maistas turi didžiulį poveikį smegenų veiklai. Vien tik sveikai subalansuotai maitinantis galima padidinti IQ keliais vienetais. Kai rašoma apie smegenis ir maistą, visada išskiriami šie produktai:
  • nenuginčijamai visuose topuose pirmauja riebi žuvis (skumbrė, lašiša, tunas, upėtakis, silkė ir kt.), o tiksliau tose žuvyse esantys omega 3, DHA ir EPA riebalų rūgštys.
  • mėlynės
  • riešutai ir sėklos
  • avokadas
Kai kur dar paminėta juodasis šokoladas, granatų sultys, apskritai pakankamas skysčių kiekis (vanduo), choliną, turintys produktai: kepenys, kiaušiniai, žiediniai kopūstai.

Aš nuolat sprendžiu dilemą: ar ta parduodama žuvis parduotuvėse turi daugiau žalos ar naudos? Turiu omeny, kad Baltijos jūroje pagauta žuvis yra užteršta sunkiaisiais metalais, kurie iš žmogaus organizmo nepasišalina (kaip tarkim, nitratai)! O  tvenkiniuose pagauta žuvis, kuo maitinama? Gal ta tada geriau kokybiški žuvų taukai?

5. Loginiai žaidimai
Šachmatai, sudoku (įvairaus sudėtingumo galima atsispausdinti čia), tangram, netgi tetris, dėlionės drąsiai būtų galima pavadinti - smegenų žaidimais.

Lietuvoje, deja, nėra populiarūs matematikos būreliai, manau, čia kalti tokie įsitikinimai, kad matematiku turi gimti, kad ji patiktų ir sektųsi (kaip ir su muzika - turi jau turėti superduper talentą, kad galėtum muzikuoti). Lietuvoje vaikai matematikos būreliais domisi tik 19,7 proc., o kitose valstybėse trigubai ar net keturgubai daugiau mokinių (Kinijoje, Pietų Korėjoje). Lietuviai šachmatų būrelius lanko tik 12,5 proc., o kitose šalyse - 30-60 proc. Atitinkami ir pasiekimai: Kinijoje  aukščiausią matematinį raštingumą pasiekia net 55,4 proc. mokinių, o tokių lietuviukų, kurie pasiekia aukščiausią matematinį raštingumą yra tik 8 proc. O žemiausią matematinį lygį turi 51,9proc. lietuviukų, Kinijoje tokių yra tik 11 proc. mokinių. O šie būreliai ir užsiėmimai tikrai smarkiai kilsteli matematinį raštingumą ir pagerina apskritai mokinių pasiekimus (žurnalas Reitingai str. "Šeima gali smarkiai pagerinti vaiko pasiekimus" Nr. 2(4), 42 psl.). Taigi skaičiai kalba patys už save. Netikiu, kad lietuviai gimsta tokie negabūs matematikai. Paprasčiausiai tam neskiriama dėmesio, greičiausiai kalti stereotipai.


6. Knygų skaitymas

Reikalingi argumentai šiam punktui? :) Tačiau pridursiu, kad tai plečia akiratį, susitelkimą, saugo atmintį, ypač stipriai lavina vaizduotę, trumpai tariant gerina įvairias smegenų funkcijas. Be to, tyrimai parodė, kad stipriai įsijautus į skaitomą grožinės literatūros knygą, didina gebėjimą įsijausti į kito žmogaus kailį (empatiją).


7. Naujų vietų lankymas.
Nauja patirtis: kelionės, muziejai, parkai, grįžimas namo neįprastu maršrutu ir pan. skatina naujas jungtis smegenyse.

8. Disciplina. 
Suderintas poilsio, mokymosi, aktyvios veiklos, laisvo laiko režimas turi įtakos smegenims. Kol miegama, smegenyse suformuojamos naujos jungtys, patirtų įspūdžių. Ką čia ir kalbėti, juk neabejotinai, pakankamai išsimiegojus geriau sekasi mokytis, įsiminti naują informaciją, spręsti uždavinius.

9. Juokas ir geros emocijos
Juokas mažina streso hormonus, ir tuo pačiu padidina geros savijautos hormonus. Stimuliuoja skirtingas smegenų sritis, leidžia mąstyti plačiau. Ir priešingai - stresas, neigiamos emocijos žudo smegenų neuronus, blokuoja žmogaus aštrų protą.

Pozityvioji tėvystė tiesiog privalo užvaldyti visų tėvų mąstymą!

10. Socialiniai ryšiai. 
Smegenų veiklai didelę įtaką daro ir mūsų socialumas, bendravimo kokybė. Jei dažnai žmogus (įskaitant vaikus) jaučiasi vienišas, tai gali įtakoti neigiamai psichiką ir kognityvines funkcijas, sukelti depresiją, arba kitaip tariant, žmonės, palaikantys stiprius ryšius su draugais, yra psichologiškai stipresni, o tai neabejotinai daro teigiamą įtaką mūsų smegenims. 

11. Psichomotoriniai pratimai

Šiuos pratimus labai vaizdžiai pamatysite šiame video:

"IT'S NEVER TOO LATE TO PLAY" :)




Beveik visus pratimus iš video net užsirašiau, nes būtinai bent pusę išbandysim su vaikais (juk vasara artėja!).

1. Su skardine ant kojos gaudyti kamuoliukus.
2. Eiti virve (bent lenta).
3. Mėtyti peilius į taikinį (strėlytes).
4. Eiti per akmenis.
5. Žaisti "klases".
6. Pastatyti butelius su koja.
7. Peršokti kliūtis.
8.Važinėtis riedlente.
9. Lipti kopėčiomis.
10. Žongliruoti.
11. Pakaitomis su rankomis mėtyt kamuoliukus ir atmuštus į lentą juos pagauti.
12. Apvertinėti butelius, lazdas.
13. Stiklinėmis permetinėti kamuoliukus.
14. Su kojomis įridenti kamuoliukus į duobutes lentoje.
15. Su kojomis įstumti pagaliukus.
13. Balansuoti ant lentos, kuri ant ritinio.

Ir visai pabaigai:

Smegenų veiklai kenkia:

Bendrąja prasme, tai nesveikas maistas, kurio apibrėžimas galėtų būti toks: tai stipriai perdirbtas, bet ne itin daug maistingųjų medžiagų turintis maistas, kuriame dažniausiai yra daug cukraus, saldiklių, įvairių priedų, ir nenaudingų riebalų.

1. Maisto priedai - kai gaminant į daugelį maisto produktų pridedama įvairių medžiagų, pagerinančių produkto skonį, struktūrą, išvaizdą. tyrimais nustatyta, kad maistiniai priedai gali paveikti vieną iš septynių vaikų. Manoma, kad šiam poveikiui itin jautrūs kūdikiai ir maži vaikai, kadangi jų organizmo sistemos dar nesubrendusios ir yra pažeidžiamiausios. Ne visi maistiniai priedai gali pridaryti organizmui žalos. Tačiau kai kurie siejami su jautrių vaikų hyperaktyvumu, alergija, atminties sutrikimais, depresija, nuotaikų kaita.

2. Nenaudingi riebalai - Sotieji, hidrinti (arba kitaip vadinami transriebalai) neigiamai veikia žmogaus smegenis. Ląstelės sieneles įveikę hidrinti riebalai trikdo maistinių medžiagų pasisavinimo procesą. Deja, vaikai labai lengvai gali suvartoti didelį kiekį netinkamų riebalų. Hidrintų riebalų gausu gaminiuose, kurių sudėtyje yra margarino, taip pat dešroje, rafinuotame aliejuje, majoneze ir t.t. Pagooglinkite "hidrinti riebalai", tai kitokių apibūdinimų kaip "žudikai, "nuodai",  nerasite.

3. Sunkieji metalai - švinas, kadmis, gyvsidabris ir aliuminis - kaupiasi smegenyse ir yra susiję su suilpnėjusiai protiniais gebėjimais, sunkesniu dėmesio sutelkimu bei suprastėjusia atmintimi. Savo sudėtyje gyvsidabrio turinčios plombos taip pat siejamos su toksiniu poveikiu smegenims.
(N. Graimes, "Kaip užauginti protingą vaiką")



Išvada: aktyvus ir sveikas gyvenimo būdas, nebijant naujų gyvenimo iššūkių, neleidžia apkerpėti ir mėgautis gyvenimu :).

Titulinė nuotrauka:  http://howyourbrainworks.net/

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą