2016 m. sausio 11 d., pirmadienis

DVIMEČIŲ lavinimas

DVIMETIS - tai 24 - 35 mėn. mažylis. Čia pateiktas lavinimo idėjas galima taikyti ir jaunesnio amžiaus vaikams, o artėjant trečiajam gimtadieniui - pajusite, kad dauguma veiklų yra jau per lengvos, o tai reiškia nebeveiksminga.


SMULKIOJI MOTORIKA

Didelė būtų tėvų klaida, jei jie manytų, kad jų vaikas per daug judrus smulkiosios motorikos užsiėmimams, kad jie jam neįdomūs ar netinka. Taip nutinka dėl 4 priežasčių: 
1. Vaikui pasiūloma ne laiku - jis pavargęs, alkanas. 
2. Mama (tėtis) neturi įpročio skirti ypatingo dėmesio, t.y. retai kada atsisėda šalia tik tam, kad pažaistų. Maži vaikai visada susidomi tuo, ką daro jų tėvai ir bando atkartoti- tai jų prigimtyje. 
3. Žaislas ne pagal amžių, dar per sudėtinga jį įveikti. Reiktų priemones paslėpti ir pasiūlyti po kurio laiko.
4. Tėvai nežino smulkiosios motorikos įtakos vaiko vystymuisi, todėl ir nesistengia tokia veikla sudominti savo vaiko.
Taigi kiekvieną sveiką vaiką įmanoma ir reikia sudominti šiais dėmesio sutelkimo reikalaujančiais užsiėmimais nors po 1-2 minutes keičiant veiklas. Pavyzdžiui, įveriami trys karoliukai, duodama mozaika, įkiša bent 3-4, tada duodamas plastilinas paminkyti. Jei taip kasdien skiriant po kelias minutes- nauda didžiulė ir akivaizdi. Ir bus tikrai tokių dienų, kai vaikas tokia veikla užsiims žymiai ilgiau.

Idėjos kasdienai
Dvimečio lentynoje (saugiau nepasiekiamoje, o  žaidimams kartu) visas smulkiosios motorikos arsenalas tiesiog privalomas:
  1. Karoliukai - tiesiog verti. Stambius, smulkius.
  2. Smulkios lego detalės - tiesiog statyti bokštus, tiesti "kilimus". O lego duplo - savarankiškiems žaidimams.
  3. Skalbinių segtukai - tiesiog segioti ant dėžučių kraštų (nuo to pradėti, nes lengviau), kartono.
  4. Sąvaržėlės - tiesiog kaišioti.
  5. Pincetai - tiesiog suimti ir dėlioti bet ką nuo pūkučių iki kaladėlių, kaštonų.
  6. Žirklės - tiesiog karpyti popierių be linijų. Jei sekasi, pasiūlyti tiesias linijas, figūras.
  7. Pupelės - tiesiog dėlioti, rūšiuoti.
  8. Mozaikos - tiesiog kaišioti. Galima padaryti ir įdomesnių paveiksliukų apklijuotais sėklomis. Nuotraukoje nupieštas medis ant nuotraukos rėmelio
  9. Monetos - tiesiog kaišioti. Vienmetį tai ypatingai lavina, nes reikia jam daug pastangų, kad pavyktų pataikyti, dvimetį - dar vis lavina, o trimečio - jau nelabai, nes per lengva.
  10. Plastilinas, molis (arba sūri tešla šaldytuve) - tiesiog minkyti, formuoti gyvatę, kamuoliuką, "kepti blynus", įspausti niekučius.
  11. Flomasteriai, kreidelės, akvarelė - tiesiog piešti. Suteikite galimybių piešti ne tik ant popieriaus.
  12. Virvutės - tiesiog varstyti.
  13. Pagaliukai, šenilo vielutės - tiesiog kaišioti.
  14. Sagos -  tiesiog kaišioti į taupyklę, rūšiuoti pagal spalvą, skylučių skaičių, dydį. O gal jau prisegioti skiautes ant pagalvėlės?
  15. Gumutės - tiesiog užmauti.
Nufotografuoti visas šias priemones buvo paprasta, nes viską turime lentynoje - traukiau ir fotografavau.





Idėja plius

Kamštinis kilimėlis, smeigtukai ir popieriaus lapas.
Aš įsigijau Senukuose įmanomą mažiausią storą kamštinės dangos lakštą, kurį supjausčiau į aštuonias dalis (maždaug A4 dydžio). Ant lapo prižymėjau spalvotų taškiukų - štai ir užsiėmimas mažiesiems pirštukams, tačiau neturint dvejų metų - tai dar pakankamas didelis iššūkis, nes reikia daug jėgos pirštukuose, kad pavyktų įsmeigti.
Smeigtukus galima panaudoti įvairiai: smeigti į putplastį, kartoninę dėžę.


STAMBIOJI MOTORIKA

Dvimečiai įgyja tokius naujus įgūdžius: išmoksta šokinėti atsiplėšiant nuo žemės, lipa laiptais aukštyn ir žemyn įsikibę į turėklus, bėgioti neišskėtus rankų, sąmoningai pasistiebti ant pirštų galų ir pašokti kaip balerinai.

Idėjos kasdienai

Be abejonės, dvimečiai namie vis dar laipioja visur kur įmanoma, tačiau nepamainomas yra buvimas lauke. Vien būdamas namie ar kitoje uždaroje patalpoje, vaikas nesustiprės fiziškai tiek, kiek sustiprėja būdamas lauke (todėl pakankamai skeptiškai žiūriu į kūdikių - mažų vaikų sporto klubus).

  • Nužingsniuoti, kiek įmanoma ilgesnį atstumą pačiam be vežimo.
  • Lipti į kalną, nulipti nuo kalno pačiam! Užduotis mums - atrasti nedidelių kalniukų.
  • Važinėtis balansiniu dviratuku. Stumiamus dviratukus (kuriuose vaikas tik sėdi) pats laikas išaugti.
  • Karstytis - pasitikėti vaiku ir leisti laipioti tiek, kiek jis pajėgia pats.
  • Čiuožti pačiam, suptis (supamam).
  • Vežimėlis lieka kelionėms arba tikrai ilgam atstumui.

Idėjos plius
  • Perlipti siūlų kliūtis. Panaudojant stalus, kėdes, išraizgyti siūlų (virvių) kliūtis, kurių aukštis toks, kad vaikas per jas galėtų perlipti nesilaikydamas. Nesijaudinti, jei iš karto nepavyksta, todėl gerai būtų kliūtis padaryti ten, kur jos galėtų prabūti keletą dienų. Tai puiki pusiausvyros treniruotė. Vėliau galima pasiūlyti ir perlįsti.
  • Eiti lenta. Vėlgi iš Senukų nupirkau lentas, skirtas pirčių suolams (jos gerai nušlifuotos, be rakščių). Pagal vaiko galimybes - siauresne, platesne ar sujungus abi, vaikščioti ant tų lentų. O tiltelis ant pakylų ar dėžių - dar sudėtingesnė pusiausvyros treniruotė.

SPALVOS

Dvimetis absoliučiai gali pažinti spalvas ir atsakyti į klausimą: "Kokios spalvos šis daiktas?".

Spalvų pažinimo yra trys etapai:

1. Rūšiuoja pagal spalvas (tai gali daryti ir metinukas).
2. Paprašytas iš vienodų daiktų atrinkti, pavyzdžiui, raudoną mašinėlę (jau pažįsta spalvas, tik neįsimena pavadinimų).
3. Ir galų gale atsako į klausimą: "Kokios spalvos šis pieštukas?".

Idėjos kasdienai
  • Spalvų indikatoriai: Turėti spalvoto popieriaus kortelių ir kasdien bet ką žaidžiant pasakyti žaislų spalvą parodant kortelę: "mozaika raudona kaip šis lapas". Indikatoriais gali būti bet kas, kad ir kaladėlės.
  •  Piešti viena spalva ir tos spalvos ieškoti daiktų namie. 

  • Daug knygelių yra skirtų spalvų pažinimui.

 Idėja plius

Keliai, mašinos, garažai.
Žaidimui prireiks spalvotos izoliacijos (ji kainuoja po keliasdešimtis euro centų) - keliams nutiesti. O garažai - iš turimų dėžučių ar konstruktorių. Ir geros nuotaikos burzginant automobiliukus :). 


FORMOS, DYDŽIAI

Dvimečiai puikiai gali pažinti daugiau nei 3 - 4 formas. Todėl vaikui reiktų pasiūlyti rūšiuoklių, kuriose būtų bent 10 - 12 formų ar netgi daugiau. Dvimetis gali pažinti ne tik taisyklingas geometrines, o ir abstrakčias, t.y. įžiūrėti katytės, lėktuvo, braškės siluetą dėlionėje. Galima pasiūlyti 2-4 detalių kartoninių dėlionių dar nesulaukus dvejų metų, o kai kurie beveik trimečiai gali sudėlioti ir iš 30 detalių lengvo paveiksliuko dėlionę.


Idėjos kasdienai

Žaidžiant su vaiku:
  • Klausti, kuris didesnis, mažesnis daiktas (palyginti šaukštus, puodelius, pagaliukus ir t.t.).
  • Rikiuoti daiktus nuo mažiausio iki didžiausio ir atvirkščiai.
  • Užmauti piramidės žiedus eiliškumo tvarka.
  • Sugretinti formas. Langas yra stačiakampio formos, lėkštė - apskritimo ir t.t.
  • Išrinkti iš kaladėlių krūvos vienos formos (pvz., kubus).
  • Išdėliokite iš bet kokių turimų žaislų (vienodų karoliukų, segtukų, kaladėlių) paprasčiausią seką, tarkim: geltona - raudona- geltona... Klauskite vaiko: kokios spalvos bus sekantis segtukas?
Tokie klausimai žaidžiant, ypač lavina loginį mąstymą.

Idėjos plius
  • Žaislų parduotuvėse formų pažinimui žaislų yra begalė, todėl kažin, ar verta patiems gaminti, tačiau turiu tokį mėgstamą "žaislą". Tai iš kartono ir lipukų, kurie priklijuoti karštais klijais, padaryta rūšiuoklė, skirta tarsi formų pažinimo užtvirtinimui, be to, tie lipukai turi tokią galią, kuriuos norisi vėl ir vėl nulipinti/prilipinti. :)

  • Nupiešti ant lapo formas pagal savo turimas kaladėles. Nors iš pirmo žvilgsnio atrodo paprasta, tačiau jis skirtas jau paaugusiems dvimečiams.

AKADEMINIS PAŽINIMAS

Jei sumanytumėt tikslingai mokyti vaiką raidelių ar skaičiukų šiame amžiuje, efektyvu to mokyti įtraukiant sensorinius ar smulkiosios motorikos užsiėmimus.

Idėjos kasdienai

Skaičiuoti kasdienybėje yra šimtai galimybių, o gal net ir tūkstančiai: skaičiuoti pirštukus, lipant laiptus, akmenukus, automobilius, gaunamus saldainius ir t.t., ir t.t. :) O raideles efektyviai padės įsidėmėti paprasčiausios turimos apčiuopiamos medinės, plastmasinės ar kartoninės raidės.

Idėjos plius
  • Jau tradicine mūsų veikla tapusi sūri tešla ir raidelių įspaudai.
Sūrios tešlos receptas: 
2 puodeliai miltų
1 puodelis smulkios druskos
1 stiklinė vandens
Tešlos pagerinimui:
Vienas šaukštas krakmolo 

 
  • Liečiami skaičiukai (raidelės). Ant kartono kortelių priklijuoti skaičiukai, kurie iškirpti iš įvairių faktūrų medžiagų: švitrinio, gofruoto, slidaus popieriaus,  velveto, medvilnės audinių ir t.t.

PASAULIO PAŽINIMAS 

Idėjos kasdienai

Labiausiai praplečia vaiko akiratį:
  • Keliavimas kartu. Kuo rečiau vaikus palikti (arba visai nepalikinėti) auklėms ar močiutėm ne tik dėl akiračio plėtimo, bet tiesiog juk vaikai - šeimos dalis, o ne trukdis. :)
  • Dalyvavimas šeimai draugiškai vietose.  Išbandykite muziejus, kavines, spektaklius, skirtus mažiems vaikams. Sakau "išbandyti", nes jei vaikas ypatingai judrus, gali tekti palaukti, kol jis ūgtels, nes su nenustygstančiu vaiku muziejuje yra didesnis vargas nei akiračio plėtimas. Bet dėl to jaudintis neverta, vaikai greitai auga :).
  • Knygelių skaitymas. Apie knygeles jau buvo rašyta ne kartą. Vienas tokių sąrašiukų čia. Su dvimečiais jau tikrai pereinama nuo tik paveiksliukų prie trumpų gausiai iliustruotų pasakojimų.
Idėja plius

Kortelių rinkiniai. Pavyzdžiui, paukščių, gyvūnų, muzikos instrumentų, gėlių, medžių, automobilių modelių ir pan. galima pažinti paprastai iš knygų, bet pastebėjau, kad paveikslėliai turi didesnį efektą, kad jos geriau padeda įsidėmėti. Turėti paveikslyną galima, aišku, ir planšetėje. Tačiau visi  tyrimai rodo, kad mokymasis gyvai kelis kartus pranoksta už bet kokias programėles ypač ankstyvajame amžiuje. (Tai negalioja vyresniame amžiuje).


Prie turimų paveiksliukų, galima vaikams parodyti, kaip gyvūnai, augalai atrodo, skamba kiekvienas muzikos instrumentas (į filharmonijos koncertus su dvimečiais dar tikrai per anksti :)) youtubėje. Pavyzdžiui, sniegena:


Ir taip apie liūtą, dramblį, drugelio, varlės, paukščio gyvenimo ciklą, pienės nužydėjimą ir t.t.



SAVOJO AŠ PAŽINIMAS 

Idėjos kasdienai
  • Jau galima mokyti vaiką atsakyti į klausimą, koks tavo vardas?
  • Dažnai paklausti vaiko kas čia padarė/piešia/valgo - skatinant vaiką pasakyti savo vardą.
  • Pristatyti kitiems pabrėžiant vaiko vardą. Paaiškinti vaikui, kad kieme žaidžiantys mergaitės ir berniukai turi vardus, sugalvoti lėlytėms, meškiams vardus.
  • Aiškiai patiems vartoti įvardžius: aš - tu, mano - tavo, man - tau, skatinat vaiką taisyklingai vartoti juos, nes būtent šiame amžiuje pradedami vartoti įvardžiai. Nekalbėti apie vaiką trečiuoju asmeniu, pavyzdžiui, ne: "Ar Gabrielė nori miego?", o: "Tu nori miego?
Idėjos plius
Dvimečiai intuityviai jaučia lyčių skirtumą, o paakcentavus, žodyne tikrai atsiras teisingai vartojami žodžiai: "mergaitė", "berniukas".
  • Iš žurnalų iškirpkite berniukų ir mergaičių, kuriuos rūšiuokite ant atskirų lapų.

  • Mamos ir vaikai. Dvimečiai gali suvokti, kad kiekvienas vaikas turi savo mamą, kad žodis "mama" gali reikšti ne tik jo mamą. Netgi gyvūnai turi savo mamas.
Šie paveiksliukai čia.

BUITIS. SAVARANKIŠKUMAS 

Vaikų nereikia mokyti savarankiškumo, kiekvienas vaikas yra užprogramuotas tapti vis labiau savarankišku, tai jų prigimtyje. Todėl reiktų ne mokyti vaiką savarankiškumo, o netrukdyti būti tokiam. Per didelė tėvų globa visa tai sužlugdo. Tačiau per didelės globos nereiktų maišyti su prieraišiąja tėvyste, kuri kaip tik augina savimi pasitikinčią ir savarankišką asmenybę. Bet šiuo klausimu čia nesiplėsiu.
Visi sveiki vaikai praeina etapą "aš pats", kuris prasideda antraisiais metais - ir tai yra labai svarbus momentas, reikia turėti kantrybės, nes vaikas nori atlikti pats veiksmus net ir ne pagal savo galimybes. Tad reikia stengtis subtiliai padėti nenužeminant vaiko.

Dvimečiai gali:

  • Valytis dantis, tačiau reiktų laikytis odontologų rekomendacijų, kad iki 7 m. tėvai turi valyti vaikams dantis, tad reiktų ieškoti kompromisų: kelias minutes valo mama (tėtis), vėliau pats arba vakare mama (tėtis), ryte - pats.
  • Užtepti duoną minkštu sviestu.
  • Nulupti kiaušinį, mandariną (padedant pralupti).
  • Palaistyti gėles.
  • Sušluoti trupinius (kad ir ne visus).
  • Įsipilti gerti.
  • Valgyti jau ir sriubą normaliai su šaukšteliu.
  • Kartu darbuotis virtuvėje ir namų tvarkyme ir pan.
  • Apsirengti/nusirengti lengvus drabužius: laisvą pižamą, palaidinę, kelnes. Apsiauti batus.
  • Paaugę dvimečiai užsisega lengvai užsegamas sagas.

MENINĖ RAIŠKA, darbeliai

Darbeliai tikrai ne tik kūrybiškumą ugdo, bet ir kalbą, mąstymą. Su dvimečiais galima nuveikti gerokai daugiau nei su metinukais.

Idėjos kasdienai

Praktiškai kiekvieną dieną galima nepatingėti ir duoti dvimečiui žirkles, klijus, spalvotą popierių, akvarelę.  Ir su šiomis tradicinėmis priemonėmis kurti darbelius be iš ankstinio nusistatymo, ką vaikas turėtų pagaminti.

Idėjos plius

 Dvipusė lipni juosta ir arbatžolės. Darbeliui reikia lapų, dvipusės lipnios juostos (iš kanceliarinių prekių skyriaus, nes ši kelis kartus pigesnė ir mažiau lipni lyginant su ta, kuri paveikslus priklijuoja prie sienų), arbatžolių (mano virtuvės lentynoje pilna tokių žolelių, kurių net pavadinimų nebežinau, nes kelių metų senumo), galima panaudoti įvairias kruopas, pupeles.


MUZIKINĖ VEIKLA

Net jei Jūsų šeima nėra muzikali, vis vien ugdykite vaiką muzikaliai, pasitelkdami vaikiškas daineles, klausydamiesi klasikinės muzikos, gamtos garsų. O jei visiškai savimi nepasitikite muzikos srityje, lankykite muzikinius būrelius. Nes muzikinis ugdymas itin svarbus: "Įvairios muzikos klausymas, aktyvus paties vaiko dalyvavimas muzikinėje veikloje (grojant muzikos instrumentais, judant pagal muziką) ne tik lavina protinę mažylio veiklą, bet ir padeda jam geriau suvokti bei kontroliuoti savo emocijas. Atlikta daugybė tyrimų rodančių, kad muzikos mokymasis plečia mažylių žodyną, gerina kalbinius gebėjimus, abstraktųjį sąvokinį mąstymą, žaidimų improvizaciją, originalumą ir socialinę sąveiką. Muzikos dėka kalba darosi sudėtingesnė" (R. Jautakytė "Ankstyvasis muzikinis vaikų ugdymas").


Tai tobulos vaikiškos dainelės, nes tai
*Lietuvių tautos paveldas.
*Paprastos melodijos  ir greitai įsimenami žodžiai - taigi kiekvienas gali dainuoti.
*Taikliai ir labai skoningai iliustruota, apie ką dainuojama.

Parūpinti vaikui kokybiškų muzikos instrumentų, kuriuos geriau įsigyti ne žaislų parduotuvėje, o tikroje muzikos instrumentų parduotuvėje, pavyzdžiui, ksilofoną, trikampius, netgi smuikas yra įmanomas dvimečiui, bet tik tuo atveju, kai šeimoje kažkas taip pat groja (mato pavyzdį). Nieko nėra blogiau už plastmasinius nekokybiškus muzikos instrumentus.



IT

Iki dvejų metų vaikams ekranai apskritai nerekomenduojami, o 2-3 m. - 15 min per dieną. Ir šių rekomendacijų reiktų laikytis, nes iš tiesų nelimituojamas laikas prie ekranų gali pridaryti daug žalos: nuo ženklaus kūrybiškumo praradimo, erdvės suvokimo sutrikdymo, apatiškumo iki sveikatos problemų (dėl akių, nejudrumo).

Nors ir kaip nešiuolaikiškai nuskambėtų, tiesą sakant, aš pati gana mažai naudoju IT vaikų ugdyme (nors tikrai neturiu nusistatymų prieš šiuolaikines technologijas, kaip tik "UŽ" -tik gal dėl nežinojimo mažai naudoju), tad patarimų nelabai turiu, bet keletą idėjų ir nuorodų:

1. Paaugusiam dvimečiui spalvų, formų, skaičiukų pažinimui www.ziburelis.lt. Žaidžiant čia, gerai pramoksta vaikai pelę valdyti :).
2. Vieno tėčio sukurtos įvairiausios lietuviškos android programėlės. Rasite nuorodų ne tik jo kurtų programėlių, skirtų vaikų ugdymui.
3. Tinklaraštininkės Aistės didysis gerasis programėlių sąrašas, kuriame galima atrasti ir patiems mažiausiems naudotojams.

*********

Svarbiausias savo vaiko mokytojas esate JŪS, nes net ir pats geriausias pedagogas nepažįsta Jūsų vaiko tiek, kiek Jūs. Ir niekas nemyli Jūsų vaiko tiek, kiek Jūs pats. Jei manote kitaip, esate pernelyg naivus. Tik kruopelytę gali išmokyti darželio auklėtoja lyginant su Jumis. Nes tik Jūs galite savo vaikui individualiai skirti bent 30 min. per dieną - o tai yra labai daug. Tik Jūs galite neskubant pasikalbėti apie besiskleidžiančią gėlę, nutūpusį drugelį, iškapstytą slieką, dangaus mėlynumą... vienu du...

Sėkmės augant abiems :)



2 komentarai: