2015 m. liepos 13 d., pirmadienis

Lavinantys žaislai iki 3 metų ir jų nauda I

Nebūtina vaiko apkrauti žaislais, aš pati, augant vaikams, ženkliai mažinu jų kiekį, nes, mano manymu, kuo vyresnis vaikas (maždaug nuo 4m.), tuo jam mažiau žaislų reikia, nes jų  laki vaizduotė... žais su bet kuo, paversdami bet kokį daiktą norimu daiktu.

 Bet iki 3 metų reiktų parūpinti žaislų, priemonių, kad vaikai išlavintų savo nerangų kūną, užtikrinant visapusį vaiko ugdymą. Be abejo, reikia visa tai daryti neperlenkiant lazdos  nei į vieną, nei į kitą pusę.
Per daug žaislų daro žalą kaip ir jų trūkumas. Perkrautas vaiko kambarys žaislais stabdo jų kūrybiškumą, vaikai gali tapti irzlesni dėl pernelyg stiprios stimuliacijos, atsirasti apatija, nuobodulys, kai jie jau nebesugeba pasirinkti su kuo ir ką žaisti. O ir nuolatinė netvarka namie garantuota. Foto iš čia




Straipsnis sudėliotas remiantis šiuo ir knyga "Ankstyvojo amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymas", D. T. Dodge ir kt.

Pastaba: kad ir nurodyta, kad žaislas lavina viena, tačiau niekada taip nebūna, nes žinia, jei tiesiogiai dirba viena smegenų sritis, aktyvinasi ir greta esančios sritys. O jei tiesiogiai dirba kelios smegenų sritys, tai, oho, kiek jau dirbančių susidaro. :) Na, paprasčiausias pavyzdys būtų, kurį beveik visi žinome, lavinant smulkiąją motoriką, lavinasi ir kalba, ir netgi mąstymas.

Žaislai, užtikrinantys bendrąją gerovę ir fizinę sveikatą

Tokie žaislai, kurie didina vaiko gerovę ir gerina fizinę sveikatą (skatina vaikus būti aktyvesniais, ne apatiškais), ruošia mokyklai, skatina savarankiškumą, lavina smulkiąją ir bendrają motoriką, kitaip tariant padeda ruoštis gyvenimui žaidžiant jau ankstyvajame amžiuje. Kuriama aplinka, kurioje vaikas jaučiasi laimingas ir gali patenkinti savo natūralų smalsumą.

  • Dailės priemonės (kūrybiniams darbeliams). Kreidelės, pieštukai, pritaikytos žirklės, klijai, įv. popieriaus atraižos ir seni žurnaliai skatina vaikus naudojantis įrankiais ir sukurti savo šedevrus. Tai padeda atskleisti jų kūrybiškumą ir gerina smulkiąją motoriką.
Iki 3 metų verta patiems pagaminti saugias priemones.
    Jūsų vaiko dailės priemonių stačiuje dar galėtų būti:
     
    * įv. dydžio ir formos lapai. Tai galėtų būti "atliekos" iš įv. pakuočių
    * vaškinės, aliejinės, kreidelės, kreida
    * įv. antspaudėliai (iš bulvių, trintukų ar pirktiniai)
    * krepinis, gorfruotas, lipnus porpierius, medžiagos atraižos
    * kamšteliai, dėžutės, tualetinio pop. ritinėliai ir kt. "atliekos"
    *plunksnos, lapai, šakelės
    *pipetės
    *minkšti poroloniniai šepetukai
    *dantų šepetėliai
    *kempinėlės
    • Piešimas ir spalvinimas yra vieni mėgstamiausių vaikų užsiėmimų. Piešimas vysto sumanumą. Iki maždaug trejų metų vaikai pradeda piešti kažką jau atpažįstamo ir suaugusiems. Spalvinimas skatina vaikų vaizduotę ir gerina smulkiąją motoriką. Tereikia vaiką aprūpinti kokybiškomis piešimo priemonėmis - paprastais piešimo rinkiniais, kreidelėmis (trumpos, storos kreidelės yra tinkamos mokyti taisyklingo pieštukų laikymo), pieštukais, flomasteriais. Nėra jokių apribojimų, ką vaikas turi nupiešti/sukurti.
    Nemažai yra straipnsių, kurie teigia, kad spalvinimas stabdo kūrybiškumą (konkrečios linijos neleidžia skleistis vaizduotei)- kaip ir prieštarauja šiam straipsniui. Kadangi pačios vaikai labai mėgsta spalvinti (netgi dvimetė),matau, kaip jos susikaupia- tai prilygsta vos ne meditacijai. O jei ir patys tai išbandytume, pajaustume, kiek suteikia pozityvių minčių toks raminantis užsiėmimas :). Taigi jei vaikai nemėgtų spalvinti, žinoma, jų ir neversčiau, o jei mėgsta- paskatinčiau, parūpindama jiems mielų paveikslėlių.

    • Molis, sūri tešla, plastelinas, play dough ar kita lipdymo masė - minkymas, lipdymas, formavimas lavina akių-rankų koordinaciją, smulkiąją motoriką, kūrybiškumą. Tai taip pat tai raminanti veikla, gali padėti vaikui, kai jis nusiminęs ar įniršęs.
    Papildomos priemonės gali būti:

    *raidžių ir sausainių kepamosios formelės
    *lipdymo lenta
    *kočėlai
    *medinis plaktukas mėsai mušti
    *gremžtukas
    *konditerinis švirkštas su antgaliais
    *plastikiniai šakutės ir peiliai
    *plastikinis picos pjoviklis
    *bulvių grūstukas
    *ir kt. :)
      
    • Aktyvumą skatinantys žaislai. Jie ypač svarbūs tomis dienomis, kai vaikai negali išeiti į lauką. Pavyzdžiui, lankai, tuneliai, lėlių vežimėliai, supamieji žaislai, mašinėlės - paspirtukai -raumenis lavinantys žaislai. Lankai naudojami ne sukimui aplink liemenį, o sudarant vaikams kliūtis, per kurias reikia pralįsti. Trečiųjų metų gale galima ir išmėginti balansinį dviratuką su dviem ratais ar įprastą dviratuką su papildomais ratukais, kad mintų.
      Tunelius, įv. kliūčių ruožus namie galima pasidaryti ir neišleidus pinigų - panaudojant dėžes, pakylas, kėdes, pagalves ir pan. Didelės kartoninės dėžės atveria nuostabias galimybes ropoti.



      •  Kamuoliai vysto daug įgūdžių reikalingų įv. sporto šakoms ar žaidimams. Su kamuoliais maži vaikai gali praktikuotis juos ridendami, šokdindami, varinėdami, taikydami į taikinius, tiesiog mėtydami, spirdami, gaudydami, stabdydami, balansuodami. Vaikai žaisdami su kamuoliais lavina rankų-akių koordinaciją, kojos-akių koordinaciją, apskritai bendrąją motoriką.

      • Karoliukai ir sagos. Vaikams parūpinti didelių karolių ir sagų su virvelėmis, kad jie galėtų verti. Kai jie veria, lavina smulkiąją motoriką ir erdvinį mąstymą. Mažų rankyčių raumenis sustiprins ir išmiklins įvairūs karolių rinkiniai.
      Šiame bloge, ko jau ko, apstu užsiėmimų smulkiajai motorikai lavinti ir jų teikiama nauda aprašyta. Siūlau netgi ne dideles sagas, karolius, o kuo smulkesnius, bet su griežta tėvų priežiūra!

      • Įv. indeliai (dėžutės, buteliukai) užpildyti pupelėmis ar kažkuo kitu. Vaikai mėgsta kratyti išgaudami skirtingus garsus, netgi ritmus įvairaus dydžio indelius tobulinadami rankų-akių koordinaciją ir bendrąją/smulkiąją motoriką, lavinandami foneminę klausą. Tokias priemones nesunku ir patiems pasigaminti.
        • Kaladėlės ir konstruktoriai ne tik lavina vaiko vaizduotę, bet ir akių-rankos koordinaciją, loginį mąstymą ir erdvinį suvokimą. Kaladėlės ir kiti konstruktoriai yra puikūs lavinantys žaislai, vaikai gali pastatę namus, pilis, gardus gyvūnams panaudoti savo vaizduotės žaidimams. Iki trejų metų šiuose žaidimuose esame svarbūs mes, tėvai (galbūt vyresni broliai, seserys)- padėti pastatyti, kartu pažaisti.
        Kontruktoriai tikrai ne tik berniukų žaislai!

          • Transporto priemonės ir jų trasos yra daugiau nei įdomus laisvalaikio praleidimo būdas. Plastamasiniai, mediniai ar metaliniai automobiliai, sunkvežimiai, autobusai, traukiniai bei lėktuvai gali būti ne tik berniukų žaislai. Maži vaikai juos stato į eilę ar stumdo grindimis. O jei bando statyti trasas - sprendžia ne vieną probemą. Taip pat jie įgauna didesnį suvokimą apie tikrąjį pasaulį žaisdami, tarkim su lėktuvais, traukiniais, gaisrinėmis ir pan. 


              • Varstymo žaislai. Varstymas yra vienas reikalingiausių kasdienio gyvenimo įgūdžių. Užsirišti batus reikalauja susikaupimo, kantrybės, rankų-akių koordinacijos ir išlavintos smulkiosios motorikos. Net jei ir neturint batų su raišteliais, kasdienybėje ką nors rišti, užrišti pasitaiko gana dažnai. Varstymo žaislai yra vieni iš geriausių žaislų, lavinačių šį įgūdį.

                • Lauko žaislai, kurie skatina bėgimą, pusiausvyrą, koordinaciją ir fizinius pratimus, tarkim šokinėjimą. Puikiai tinka ir įrengos parkuose vaikų žaidmų aikštelės, kurias tereikia aplankyti :).

                  • Dėlionės lavina rankų - akių koordinaciją, formos, dydžio atpažinimą iš akies, loginį mąstymą, erdvinį mąstymą. Dėlionės ugdo atkaklumą, kantrybę, skatina užbaigti darbą. Vienas svarbus aspektas - teisingai parinkti dėlionę pagal vaiko gebėjimus- nei per lengvą, nei per sunkią.
                   Nuo lengviausios iki sunkiausios:
                  Apvalios formos
                  Skirtingos aiškios formos
                  Įv. daiktų formos
                  Kartoninės dėlionės 2-6 detalių
                  12 detalių dėlionės ir t.t. didinant detalių skaičių atsižvelgiant į vaiką
                    • Traukimo ir stūmimo žaislai. Yapč naudingi, kai vaikas pradeda vaikščioti. Tokie žaislai padeda išlaikyti balansą ir dėl to didėja vaikų pasitikėjimas savimi.
                    traukti ir stumti



                    • Smėlio ir vandens žaislai. Pilių statymas ar trasų tiesimas su smėlio žaislais, žaidimai su vandeniu baseine, vonioje ar tvenkinėlyje visų pirma yra nepaprastai traukiantys vaikus užsiėmimai. Be abejonės, tai lavina vaizduotę, stimuliuoja pojūčius, moko netgi fizikos dėsnių.
                    Žaidžiant su smėliu galima pasiūlyti papildomas šias priemones:

                    *vamzdeliai
                    *šepečiai buteliams valyti
                    *šiaudeliai
                    *kibirėliai, statinaitės
                    *pipetės
                    *kiaurasamtis
                    *šukos
                    *kamščiai
                    *plaktuvai
                    *plunksnos
                    *tinklas
                    *plūdės
                    *vėliavos
                    *putplasčio ar guminės raidės
                    *maistiniai dažai
                    *piltuvėliai
                    *sodo įrankiai
                    *samčiai
                    *padidinamasis stiklas
                    *stikliniai rutuliukai
                    *puodukai ir šaukštai skirti matavimui
                    *formelės
                    *teptukai
                    *akmenukai
                    *stalo teniso kamuoliukai
                    *plastikiniai vabzdžiai, žuvys
                    *plastikinės ar guminės lėlės
                    *nedūžtantys indai
                    *plastikinės gėlės
                    *plastikiniai buteliukai
                    *kankorėžiai
                    *vamzdžių alkūnės
                    *kastuvėliai ir grėbliukai
                    *kočėlai
                    *svarstyklės
                    *sėteliai
                    *kempinėlės
                    *purkštuvai
                    *pagaliukai
                    *dantų šepetėliai
                    *pincetai ar replės

                    • Formų rūšiuoklės geometrijos moko jau vaiką ankstyvajame amžiuje! Spalvotos įv. formų kaladėlės moko kritiškai mąstyti (atrinkti teisingą angą) ir lavina rankų-akių koordinaciją. Formų rūšiuoklę praktiškai privalo turėti kiekvienas vaikas dėljų duodamos vaikui naudos.

                         Apie pirmąją rūšiuoklę įrašas čia.

                        • Piramidės, kaladėlės pastatyti bokštui, indeliai sudėti vieną į kitą ir kiti manipuliaciniai žaislai, kuriuos vaikas gali išardyti ir sudėti, pripilti ir išversti, sudėti į krūvą ir nugriauti bei kratyti. Šie žaislai lavina smulkiąją motoriką, akių - rankų koordinąciją ir moko spręsti problemas, taip pat spalvų, formų, nustatyti dydį.


                        •  Tradicinės lėlės kūdikiai ir jų priedai - drabužėliai, maistas, indeliai - ne tik mergaitėms. Lavina socialinius įgūdžius bei bendrąją ir smulkiąją motoriką.


                        :)

                        3 komentarai:

                        1. Tinklaraščio administratorius pašalino šį komentarą.

                          AtsakytiPanaikinti
                        2. Tinklaraščio administratorius pašalino šį komentarą.

                          AtsakytiPanaikinti
                        3. Aš tai turiu merginą - namų šeimininkę. :) Kai lauke žaidžia, tai smėlio dėžės žaislai nustumti, o rankoj senas samtis iš virtuvės. :) Tikriausiai pats mėgstamiausias jos daiktas žaidimų metu.

                          AtsakytiPanaikinti