2015 m. balandžio 10 d., penktadienis

Sumanus vaikas: laviname 9-12 mėn. kūdikį

Visas mamas kviečiu entuziastingai leisti laiką kartu su savo mažyliais, nes jūsų pastangos tikrai atsipirks!!! Turėkite ugnelės ir motyvacijos skirti dėmesio ne tik vaiko priežiūrai, bet ir patenkinti jų žingeidumą, natūralų poreikį pažinti pasaulį. O žinia, mažyliai jį pažįsta per žaidimus padedant mamai (kartais tinka ir tėtis ;)).

Laikas kartu su 9- 12 mėn. (truputį jaunesniems, truputį vyresniems taip pat tinka ;)) mažyliais.

Stambioji motorika

9 - 12 mėn. kūdikiai dažniausiai puikiai ropoja, stojasi, bando žengti pirmuosius žingsnelius, aišku, tėveliai šiuo laikotarpiu ir ypatingai laukia jų. Tačiau tikrai ne visi pradeda vaikščioti iki pirmojo gimtadienio. Atminkite, kad yra moksliškai įrodyta, jog vaikščiojimas ir tolimesnis IQ yra nesusiję (t.y. anksti pradėjęs vaikščioti nebūtinai bus protingesnis, ar vėliau pradėjęs vaikščioti - mažiau protingas). Tad verta nesureikšminti vaikščiojimo, nes kartais nutinka, kad kūdikiai pajunta tėvų spaudimą.

Svarbu: vedžiojant vaiką už rankyčių, jo neskatinate anksčiau pradėti vaikščioti. Galite saikingai vedžioti, jei patinka, bet naudos ne kažką (dažnai ir patys kūdikiai to nemėgsta). O vaiko koordinaciją ir pusiausvyrą lavina savarankiškas vaikščiojimas tarp baldų, palei sieną, fiziškai kūną stiprina ilgi ropojimo atstumai su kliūtimis.

Pavyzdžiui,
  • Įvairūs tuneliai. Iš dėžių, patiesalų, panaudojus stalus, kėdes ir pan.
 
  • Kelias su kliūtimis: pagalvėlės, dėžės, pakylos. Prieš norimą daiktą, pridėta pagalvėlių, kurias turi įveikti.
 
  • Žaislai - arkliukas, paspiriamos mašinėlės, stumdukas - naudingi žaislai stambiajai motorikai. Vaikštynėms - NE, nes net yra įrodymų, kad jos stabdo kūdikio vystymąsi.
  • Vaikščiojimas tarp kėdžių.

  • Palei sieną paskatinsite kūdikį vaikščioti, jei ant jos pakabinsite paveiksliukų. Rekomenduoju pagaminti lėkštes su makaronais. Naudinga ir mažiesiems prištukams. Klijai - lipalas. Prisiklijuoja labai tvirtai. (Esu girdėjus, kad ergo kambariuose yra ant nuotraukų rėmelių įv. sėklų priklijuota, bet makaronus ant pop. lėkštės paprasčiau ir greičiau pagaminti, užtenka lipalo, o ne karštų klijų). O paveikslėlius priklijuoti su dvipuse lipnia  juosta. (o kai nebereiks paveiksliukų, ta juosta lengvai nuo sienos nusivalo pakaitinus su plaukų džiovintuvu.)
Skatinkite, kad kūdikis palei sieną vaikščiotų į abi puses.
Žaislų lentyna

Iki maždaug 8 mėn., lavinami kūdikio pojūčiai, duodama daug liesti, čiupinėti, o jau nuo 8-12 mėn. reikalingi veiksmo žaislai, su kuriais galima dėlioti, traukti, spausti, verti, mesti, kišti.
Žaislų erdvė turėtų būti tvarkinga, nesumesta viskas į vieną bendrą dėžę, o kuo daugiau išrūšiuoti į atskiras dėžutes. Perkrauta žaislais, chaotiška erdvė - gali blaškyti vaiką, mažinti jo kūrybiškumą, dėl to zirzti, reikalauti dėmesio. Mane įkvepia "montesoriški" kambariai - neperkrauti, daiktai lengvai pasiekiami, dažnai keičiami atsižvelgiant į vaiko amžių ir gebėjimus, tvarkingai išdėstyti. Nors man dar toli iki to, nes paprasčiausiai nėra galimybių turėti atskirą kambarį, bet kažką panašaus kuriu :).

"Montesoriški" kambariai:

Mūsų žaislų lentyna:
  • Ergoterpiniai siūti žaislai. Su įvairiomis etikėtėmis, karoliukais, juostelėmis, užpildais - sinteponu, grikių lukštais, kaštonais. Maniau, kad jie tinkamiausi iki kol kūdikiai tik viską kiša į burną, bet 9-12 mėn. kūdikiams kaip tik dar labiau tinkamesni, nes jų piršteliai jau pralavėję, labiau ištyrinėja smulkias detales, ilgesnis susidomėjimo laikas tokiais žaislais.
Turėčiau paminėti, kad ilgiausiai rankytėse išbūtas žaisliukas tas, kuriam mažiausiai laiko sugaišau ir nereikėjo nei adatos ir siūlų.... Medinį žiedą (galėjau naudoti užuolaidų žiedą, bet nenorėjau, kad ilgai čiulptų plastmasinį, neskirtą vaikams, maloniau - medinis) perrišau tvirtesne juostele ir privėriau karoliukų, padariau didelius mazgus, kad jie tikrai neiškristų. Užtrukau 3-5 min. gaminant šį žaisliuką.
  • Spalvoti bumubulai. Tie patys, kurie kabėjo ant karuselės, dabar su jais mažiau žaidžiam, bet greitai bus aktualūs dėl aiškių spalvų, dydžių (didelis, mažas).

  • Tradiciniai:
               * Kamuoliai. Ridenti vieni kitiems susėdus šeimos nariams rateliu, pasakant vardą: "metu Gabrielei, gaudyk; metu Deimantei, gaudyk.
                 * Kaladėlės. Žaidimas: mama stato, vaikas griauna. :) Pirmųjų metų gale dauguma kūdikių geba pastatyti 2-3 kaladėlių bokštą.

  •  Turintys vardus. Jie reikalingi gerokai jau iki 9 mėn., nes 9-12 mėn kūdikio žodynas daug platesnis nei šios dėžės turinys. Bet su šiais mėgstam žaisti "Prašau duok. Ačiū. Prašau imk". Žinoma, prašyti galima bet kokio daikto turinčio kūdikio rankytėse, bet greičiau įsisavins tai, kas prašoma, jei prašysim jau gerai pažįstamų žaislų.
                    * Meškiukas. Apkabiname, myliu myliu. Glostom: caca.
                    * Lėlė. Ploja.
                    * Varpelis. Din dan.
                    * Kamuolys. Rieda.
                    * Kiškis. Kiškis piškis, šokinėja.
                    * Kankorėžis
                    * Batas 
  • DĖTI, MESTI, KIŠTI

    Kai tik "pagaunate" momentą, kad jūsų kūdikis sąmoningai dėlioja daiktus, neapsiribokite vienu žaislu šiems įgūdžiams lavinti. Įvairovė (skirtingo dydžio, tūrio, aukščio indai, skirtingai daiktai) greičiau padės ne tik geriau valdyti rankytes, bet ir skatins kognityvinę raidą. Be abejonės, pripirkti krūvos žaislų nesiūlau , o pasitelkti buitinius daiktus. Fantazuokite ir tikrai atrasite, kuo užimti prasmingai vaiką :). Keletą pavyzdžių:
    1. Druskinė ir riešutai (kaštonai).
    2. Taupyklė ir centai (taupyklių įvairių yra, į vienas žymiau lengviau pataikyti, į kitas - sunkiau).
          3. Dėžutė su įv. dydžio skylėmis ir akmenėliai. Raskite du visiškai vienodus akmenėlius -esu tikra, nepavyks :), todėl būtinai jų turėkite tarp žaislų, bet nepasiekamoje vietoje.
         
          4. Batų dėžutė ir dangteliai.
    5. Buteliukai ir stikliniai rutuliukai, pūkučiai.
    6. Indelis ir karoliukai (dar smulkesni daikčiukai ir maža skylutė, nors nuotraukose nesimato skirtumo)
    7. Kavos indelis ir stambūs šiaudeliai: trumpi, ilgi.
    8. Kibirėlis ir skaičiavimo pagaliukai (dar smulkiau).  
    Garantuoju, kad kūdikiai yra pajėgus žaisti su tokiais smulkiais daiktais jums prižiūrint.


  • VERTI
Didelis, mažas stovas. Verti galima įvairiausius žiedus (nuo kitų žaislų, užuolaidų), tual. pop. ritinėlius, plaukų suktukus, kramtukus. Didelis stovas yra popierinių rankšluosčių laikiklis kainavęs 1,59 Eur (Senukuose).

  • TRAUKTI, GNIAUŽTI, SPAUSTI
Deja, čia nieko neprigalvoju, kaip tik žaislus su įv. lengvai spaudžiamais mygtukais. Nebent leisti buityje paspausti TV mygtuką, arbatinuko, šviesos jungiklį ir pan.
Gniaužyti galima kempines, sūrią tešlą.


  • Stori flomasteriai (lengvai nuplaunami) pirmiesiems piešiniams.  


  • Gyvūnų figūrėlės.
Tai žaislai, kuriuos rekomenduoju turėti visiems kaip kad kaladėles ar kamuolius. Kadangi su jais žaidžia ir kūdikis, ir septynmetis. Tad siūlau nepagailėti ir įsigyti kokybiškas figūrėles, nes jie "tarnaus" kelerius metus. 
Be abejonės, metinukas žaidžia visiškai kitaip nei trimetis ar penkiametis. Kūdikis mokosi atpažinti, figūrėles susieti su paveikslėliais, ypač akcentuoju, kas ką sako (karvė sako mūūūū, ožka sako meeee), padedant lavinti kalbos padargams.

 
  • Formų rūšiuoklės
Su daugybę formų iki 1 metų rūšiuoklės dar yra per anksti (nebent plokščia). Pirmųjų metų gale tinkamiausios vėlgi aiškių formų su nedideliu skaičimi formų.
Pati pirmoji gali būti štai tokia:
Aprašymas čia.


Antra tokia (plokščia):



Trečia tokia :) :
Ir toliau visos kitos, bet jos aktualios jau antraisiais metais.

Veidrodis

Į žaidimus įtraukite veidrodį "savojo aš" pažinimui. Prieš veidrodį mojuokite, rodykite, šypsokitės, verkite. Laikant kūdikį ant rankų artėkite prie veidrodžio, tolkite. Klauskite: "kur mama", "kur Gabrielė (vaiko vardas)"? Atsakykite: čia mama, rodydami į save.

9-12 mėn. puikus metas mokyti kūdikį kūno dalių. Pirmiausia jie išmoksta parodyti kojytes, rankytes, bambą (nes akivaizdžiai mato). Paskui ausytes, liežuvį. Dar vėliau akytes, nosytę, burnytę. Kūno pažinimui praverčia lėlės, meškiukai. Kai kurie kūdikiai geba parodyti visas kūno dalis jau 10 mėn., bet dar visiškai normalu, jei to išmoks ir 14 - 15 mėn. 

Pasyvaus žodyno plėtimas - žodžiai, kuriuos supranta, bet netaria. (Aktyvus - kuriuos ir taria).

*Tai vienas iš labiausiai intelektą lavinančių veiksnių - kuo daugiau supranta mūsų kalbos, tuo sumanesnis kūdikis. Tad bendraukite, bendraukite, bendraukite!!! Bet neperdedant, nedaugžodžiaujant. Tai reiškia, kad jūs sakote, kai kūdikis susidomėjęs nukreipia žvilgsnį į kepančius blynus: "Čia blynai. Blynai kepa", o ne: "Skanūs blyneliai kepa su varškyte, mažuti, tau dar negalima jų valgyti". :)  Augant, palaipsniui plečiamas vaiko žodynas. Prasmingiausia kalbėti apie tai, į ką kūdikis nukreipęs žvilgsnį. Tik tuomet jūsų kalbą jis susies su daiktu ar veiksmu.

*Pasakokite aiškiai apie viską, ką veikiate ir darote. Rekomenduojama buities darbus atlikti, kai kūdikis nemiega. Pavyzdžiui, plauti grintis, šluostyti dulkes, laistyti gėles, rinkti išmėtytus daiktus galima ir sukinėjantis kūdikiui aplink. JIE turi matyti realų gyvenimą, o ne tik mamą, žaidžiandžią kartu ir bešokinėjančią aplink JĮ ir skiriantį dėmėsį tik JAM ir manyti, kad daiktai grįžta į savo vietas patys, o trupiniai išnyksta savaime :).

*Rekomenduojama TV, radio nenaudoti kaip fono, nes šie trukdo kalbos vystymuisi.

*Dažnai prašyti atlikti paprastus veiksmus: nunešti (ropojant ar jau einant) šiukšlę, paduoti žinomą daiktą ir kitus veiksmus, kuriuos moka.


*Judesiai, kuriuos kūdikis gali išmokti iki metų:
  • ATE
  • Penki 
  • Labas (pamojuoti rankytę)
  • Ploti katučių
  • Rodyti "didelis, didelis"
  • Virė virė košę (Pirštuką sukioti kitame delniuke)
  • ššššš (pirštuką pridėjus prie burnytės) 
  • Pasiųsti oro bučinį
  • Purtyti galvyti, parodant "Ne"
  • Linkčioti galvytę, parodant "Taip"
  • Pūsti 
  • Alio (pridėti rankytę prie ausies)
  • ir pan.
*Paprašytam atsistoti, atsisėsti, atsigulti.

 EQ - emocinis intelektas. Dažnai rasime literatūroje teiginį, kad EQ daug svarbesnis nei IQ.


Tad šioj vietoj siūlau stabtelti ilgiau, perskaityti atidžiau ir pamąstyti.

Vaikai neturi ožių ir kaprizų. Faktas.

To išmokau iš prieraišiosios tėvystės teorijos. Ne, prieraišioji tėvystė nėra tik žindymas ar nešiojimas ant rankų ir miegojimas kartu, jos pagrindas yra suprasti/įsiklausyti į vaiko poreikius.

JIE gali verkti, zirzti, netgi klykti (ir tai daugiau mažiau daro VISI vaikai), bet ne todėl, kad norėtų sunervinti mamą, kad jam patinktų tai daryti, kad reikalautų tenkinti jo norus. Jie tai daro iš beviltiškumo, tai jų pagalbos šauksmas, nes jie dar nepajėgūs (kognityvinė raida tiek nepažengus, nesubrendę tinkamai reikšti emocijas) suvokti, kodėl mama neduoda žirklių, neleidžia kišti pirštukų į rozetes, telefono pažaisti, lygiai taip kaip jie dar negali kalbėti kaip suaugę ar išmokti skaityti.

Tad jei jūs ignoruosite vaiko ašaras, barsite, grasinsite, netgi bausite, didinsite atstumą tarp savęs ir vaiko. Jam paaugus jis mažiau jūsų klausys, nebūsite autoritetas. Maža to, kad vaikas nagauna, ko trokšta (juk taip smagu išvynioti tualetinį popierių ir patikrinti jo ilgį....), dar gauna mamos barimą, bausmę. Vaikas turi užtikrintai jaustis saugus, kad jo niekada neatstumsite ir nepaliksite. Netgi, kai jis kažką sulaužė/sudaužė. Tai vadinama besąlygine meile ir tai pats svarbiausias faktorius puikiam vystymuisi.

Jūsų glėbys turi būti paguodos ir ramybės oazė. Tai absoliučiai nereiškia, kad turite tenkinti visus vaiko norus. Tai tokia pat blogybė kaip metinuko barimas. Ribos ir taisyklės padeda jaustis vaikui saugiam. Turite aiškinti, kodėl negalima, kodėl pavojinga, nukreipti dėmesį, pasiūlyti kitą daiktą, veiklą. Jei jums kelis kartus pakartojus "ne", vaikas nesiliauja daryti blogai, nepraraskite kantrybės vaikui paaiškinti plačiau "kodėl ne". Taip auginsite vaiko empatiškumą, sulaukęs krizinių metų, tuos metus vaikas lengviau išgyvens, nes jis visada turės šalią mamą, kuri visada palaiko, kad ir kas benutiktų. Kuris iš mūsų suaugusių nenorėtų turėti tokio žmogaus šalia? Ar tai nevadinama didžiausia laime - turėti šalia žmogų, kuris tave supranta, palaiko, neteisia netgi klystant? Būkime tokiais gyvenimo vedliais savo vaikams.

Nuolat bendraujant įvardinkite jausmus: kai verkia: "tu pyksti, liūdi" (pagal situaciją), Gabrielė pyksta, kai juokiasi - "tu juokiesi, tau patinka, linskma". Tu užsigavai, tau skauda. Verkšleni, nes jau nori valgyti, esi alkana. Jau soti, pavalgei, daugiau nebenori. Džiaugiesi, nes grįžo tėtis. Ir panašiai :).
Žaiskite su emocijų veidukų kortelėmis. Tokių kortelių (žaisliukų) galima nusipirkti, ar pagooglinus ir atsispausdinti. Iki metų, mano manymu, pakanka tokių:


  • Linksmas (besijuokiantis)
  • Laimingas (atsiplaidavęs ir šypsosi)
  • Patenkintas (kai ko nors nori ir gauna)
  • Liūdnas (jei kažko nori, bet negauna, nors kūdikiai tai išreikš verkimu)
  • Piktas (taip pat kai kažko negauna ir verkia, bet verkia "pikčiau")
  • Pavargęs (kai zirzalioja ir nori miego)
  • Verkia (kai skauda)
  • Bijo (kai kažko išsigąsta)
Visai neblogus paveiksliukus čia galite parsisiųsti (galima sukarpyti ir paklijuoti ant storesnio popieriaus). Paveikslėlių šaltinis.
Knygų pasaulis 
  
9- 12 mėn. laikotarpis (aišku, jis nesibaigia ties pirmuoju gimtadieniu) yra langas, kai dideliu greičiu kūdikiai pradeda suvokti kalbą. Jūs pastebėjote, kad vaikas paprašytas išpildo jūsų prašymą (pvz.; paploja katučių, išmeta šiukšlę į šiukšliadėžę). Pasyvaus žodyno plėtimui idealu yra knygelių vartymas. Iki metų tinkamiausios knygelės:
  1. realistiški paveikslėliai arba gražiai aiškiai nupiešti, arba nuotraukos, kadangi kūdikis viską mato pirmą kartą, jis tik susipažįsta su pasauliu. 
 Jei yra noro rodyti tokius vaikui paveiksėlius, tai būtų tinkama daryti bent nuo 2 metų, kai vaikas jau pakankamai gerai orientuojasi šiame pasaulyje, daug ką pamatęs realybėje ir jau skleidžiasi po truputį jo fantazija. Jo mąstymas jau yra perėjęs iš sensorinio į piešoperacinį.

2. vieno daikto ir aiškaus veiksmo, kurį galima išvysti realybėje. Pavyzdžiui "katė", "šaukštas", "berniukas valgo duoną", "mergaitė valo dantis", "dantų šepetėlis".

3. turėti nuotraukų albumą su namų aplinka. Šiek tiek vyresniam vaikui, kai jis tikrai jau pažįsta aplinką, gali parodyti pirštuku, kur yra kėdė, stalas, pagaminti nuotraukų albumų, kuriame nuotraukos būtų su pačiu vaiku, pavyzdžiui: "Gabrielė valgo", "Gabrielė maudosi", "Gabrielė ropoja" - lengvesniam "savojo aš" pažinimui. (Apie tokią knygą bus įrašas).

Keletą knygų iš mūsų knygynėlio:

Šią knygą draugė iš Anglijos parvežė iš antrų rankų (turiu tokių ne vieną ir labai vertinu, nes labai kokybiškos). Ši viena mėgstamiausių, kadangi kiekviename lape yra kūdikio atvaizdas, kurio dėka akimirksiu Gabrielė susidomėjo knyga. O kūdikiai vieni kitus labai mėgsta stebėti :). Be viso to, stori lapai ir paveikslėliai - nuotraukos - geniali knygelė.

 Mano pačios pagamintos - tai iškarpos iš žurnalų, senų tarybinių vadovėlių, šviečiausi  iš bibliotekos parsineštą knygą. Jas "skaitė" ir Gabrielės sesės ir puikiai išsaugotos :). Jose aiškūs paveikslėliai, aiškūs veiksmai, kuriuos lengva parodyti ir realybėje, pavyzdžiui "valo batus".

Didelį susidomėjimą Gabrielė rodo liečiamoms knygelėms. Net krykštauja, kai jos pirštelį vedu per skirtingus kailiukus.


 Dešinėje esantys paveikslėliai hiperbolizuoti, bet pakankamai aiškūs.

Nevengiame vartyti knygas, ne kūdikiams skirtų - plonais lapais. Žinoma, tekstų neskaitau, nes susidomėjimas dingtų akimirskniu :). Pakanka pasakoti:"ežys, o čia karvė, ji sako "mūūū", katės, katės laką vandenį". Tik jas laikau nepasiekiamoje vietoje. O kartu vartant nieko joms nenutinka :). Žinoma, mėgstamiausios apie gamtą :).

REKOMENDUOJU PARSISIŲSTI šią pdf knygelę.


Jei neturite galimybės atsispausdinti spalvotai, gal verta tada internete pasirankioti panašių nuotraukų ir pasidaryti patiems knygą? Copy1 10x15 daro po 0,08Eur - knyga nesigaus brangiau nei pirkti, o tokių ir nerasite (nuotraukos su aiškiu veiksmu).





Sensoriniai žaidimai

Sensoriniai itin svarbūs, nes kūdikiai informaciją renka būtent per pojūčius.
  
Vaikui lengviausia įsisavinti daugelį sąvokų per kontrastus. Patirkite (tuo pačiu metu leidžiant paliesti du kontrastingus daiktus):
  • karšta - šalta (pvz., sniegas, ledas, puodelis, iš kurio ką tik išgerta arbata)
  • švelnu - šiurkštu (pvz., švitrinis popierius; kailis)
  • duria - neduria (pvz., šakutė, kaktusas, šaukštelis)
  • šviesu - tamsu (pvz., junginėjant jungiklį sutemus)
  • rūgštu - saldu (pvz., lyžtelti citriną, ananasą, bananą, persimoną)
  • kieta - minkšta (pvz., akmuo, vata)
  • šlapia - sausa (pvz.,  šlapi drabužėliai, sausi)
Uostykite kartu gėles, prieskonius, vaisius, eteriniais aliejais prikvėpintus žaislus.

Jei turite entuziazmo pasigaminkite naminių dažų ir leiskite kūdikiams išgyventi naują patirtį.

Dar vienas naminių dažų receptas su tempera:
  • 70 ml vandens
  • 1-2 arb. š. temperos dažų
  • 3 lašai skysto indų ploviklio  
Fantazuokite, gamindami skirtingų dažų konsistenciją į juos pridėję:
  • miltų, dažai taps gumuliuoti
  • sirupo, dažai taps blizgūs ir lipnūs
  • smėlio, dažai taps šiurkštūs, smėlėti
  • stambios druskos, dažai taps žėrintys
  • skysto muilo, dažai taps glitūs
 Jei manote, kad neišvengsite ragavimo, tai negaminkite dažų su pavojingais ingridientais.

Plečiame akiratį už namų ribų

Atitinkamos kavinės, muziejai, apskritai keliauti - kūdikis ne kliūtis, o ir jam naudinga, nes tai plečia jo akiratį. Kūdikiui visada bus gera ten, kur jo mama. Žmogaus smegenys vystosi įgyjant patirties. Kiekviena patirtis turi įtakos smegenų veiklos kokybei.


***
Šiuo įrašu norėjau apimti kuo platesnį 9-12 mėn. kūdikio lavinimą, bet pradėjus rašyti, supratau, kad kuo toliau į mišką, tuo daugiau medžių. :) Tad stengiausi, kas yra svarbiasia, kas labiausiai padaro nuovokų kūdikį. Jau nebeįtraukiau ne mažiau svarbią veiklą - muzikinius žaidimus (daineles, kokią muziką klausytis, instrumentai).

1 komentaras: