2015 m. vasario 6 d., penktadienis

Kaip padėti vaikui namuose mokytis (pagal Suzuki)

Mano mergaitės Mila ir Deimantė lanko individualias smuiko pamokas. Mokytoja dirba pagal Suzuki metodus. Anot Suzuki, tėvai privalo dalyvauti vaikų mokymosi procese. Tad mokytoja man įdavė tris A4 formato lapus (kaip supratau, juos paruošė Kauno Suzuki mokyklos mokytoja), kad pasigilinčiau, kaip padėti vaikams mokytis ir namie. Kalba eina ne tik apie muzikavimą, bet apskritai mokymąsi.
Patarimai labai patiko, todėl dalinuosi.

 "Aš mėgstu mokytis! (I love to practice!)"
Joan Bath straipsnio pagrindu (1999, Greenvilio Suzuki Asociacija) su Dėjos vertimu ir komentarais (straipsnyje aptariami dalykai, kurie padėtų grojimui instrumentu namuose, tad atrinkau tik tai, kas tinka mokykliniam tvarkaraščiui).

"Aš mėgstu mokytis!"- mes visi norime, kad mūsų vaikas taip sakytų. Čia aptarsime keletą idėjų, kurias galėtų gauti tėvai, nesvarstydami nebūtinų dalykų (...).



Mėgaukitės procesu. Jeigu Jums patiems bus įdomus mokymasis, vaikui patiks. Tai pati sunkiausia, bet esminė mokymosi dalis. Suzuki sakė, kad maži vaikai turi "mokytis po tris minutes penkis kartus per dieną su džiaugsmu". (čia turima omeny, muzikos instrumentą).

Būkite nuoseklūs. Jeigu vaikas žino, kad Jūs mokysitės kartu kasdien tuo pačiu metu, tai bus patogiau Jums ir saugiau vaikui. Atraskite patogiausią laiką visai šeimai. Jei galite, pasikartokite svarbiausius dalykus 10-15 min. prieš eidami į mokyklą.

Nesiderėkite. Jeigu mokysitės tik tuomet, kai vaikui tai patinka, gali būti, kad nesimokysite niekada. Įpraskite mokytis reguliariai. Sakykite: "Mes šeimoje mokomės". Atradau, kad viena galingiausių mūsų vartojamų frazių yra "mūsų šeima". Jei vaikai tiki, kad kažkas jų šeimoje daroma, jie tai darys! (P.S. jeigu vaikai tiki, kad mūsų mokykloje laikomosi tam tikros tvarkos, o pirmoji mokinio taisyklė yra stropiai mokytis, jie tai ir darys. Padėkite mokytojams, sakydami žodžius: "Pirmoji mokinio taisyklė - stropiai mokytis", namuose).

Būkite supratingi - nesitikėkite tobulybės. Vienas svarbiausių tėvų darbų yra parodyti vaikams, kad gyvenime nereikia būti tobulam, bet nuolat bandyti naujus dalykus ir augti. Mes nenorime, kad vaikai įtariai žvelgtų į mokymąsi. Norim, kad jie domėtųsi įvairiais dalykais ir nebijotų susidurti su iššūkiais.

Siekite tikslo, o ne tam tikro "išsėdėto laiko". Vienas geriausių būdų, kaip galite išmokyti vaiką efektyvaus darbo, yra nustoti mokytis tuomet, kai pasiekiamas (kad ir nedidelis) norimas rezultatas. Kai mokiniai išmoksta pasiekti mokymosi tikslą per mažesnį laiko tarpą, jie mokosi efektyviai. (P.S. nenorėkite pasiekti greito ir didelio rezultato, juolab bet kokiomis priemonėmis - kad vaikas čia ir dabar, pagal Jūsų norą ką nors puikiai išmoktų. Vaikams reikalingi pakartojimai, o ypač Jūsų kantrybė palaukti, kol jis atsakys į klausimą. Vienas klausimas vienu metu ir bent penkios sekundės tyliai laukiant atsakymo).

Neprašykite per daug. Jeigu sustabdote mokymąsi prieš vaikui užsinorint baigti, vaikas norės užsiiminėti ir kitą dieną. Suzuki sakė: "Judėkite lėtai ir niekada nesustokite".

Pamažu ilginkite užsiėmimų laiką. Vaikai turi pamažu įgyti fizinę ištvermę. Su amžiumi užduočių daugės ir kad viską aprėptume mokymasis taps ilgesnis "automatiškai". (Kartais prieš testą, kontrolinį, koncertą ar pan. reikia pakartoti daug medžiagos, ir jei vaikas bus įpratęs "ilginti laiką", jam pasiseks kur kas geriau negu neįpratusiam sistemingai dirbti).

Susitelkite ties kokybe, o ne kiekybe. Įveiktos smulkios atskiros užduotys gali padėti pajausti sėkmę. Atlikite vieną pratimą (veiksmą, linksnį ir t.t.) taip, kad vaikas tikrai suvoktų, kad pats įveikė šį žingsnį. "Daugiau" ne visada reiškia "geriau". Judėkite lėčiau, bet užtikrintai.

Judėkite vaiko greičiu. Tik per palyginimus susidarome nuomonę, ką daro kiti. Leiskite savo vaikui judėti pirmyn tokiu tempu, kuris priimtinas jam. (Suaugusiųjų nekantrumas rodo jų nepasitenkinimą. Palaukite bent 5 sekundes, kol vaikas atsakys į klausimą neragindami, neskubindami).

Žinokite, ką daryti. Jūs esate namų mokytojai. Kad žinotumėte, ką turite padaryti namuose, klauskite mokytojo. Sekite žinias apie pamokas, jei jose dalyvaujate, pasižymėkite pastabas.

Būkite atsakingi. Sėkmingo mokymosi paslaptis - tėvai už jį taip pat atsakingi (!) tam tikru laipsniu, priklausomai nuo vaiko amžiaus. (Kuo mažesnis vaikas, tuo labiau)

Kreipkite dėmesį į teisingai atliktus darbus. Sakykite vaikams, ką jie atlieka gerai. Palyginimas su muzikantais: profesionalas muzikantas girdi klaidas ten, kur kiti girdi MUZIKĄ. Ko linkime savo vaikui? Kuo dažniau linkėkime jiems gero garsiai!

Išlikite pozityvūs. Būkite geros nuotaikos. Venkite tokių teiginių: "Tu net nebandai", "Tai siaubinga", Tu bandai mane išerzinti". Pajutę, kad kyla susierzinimas, užsidenkite burną ranka :). Tai geriau, negu pasakyti ką nors, kas sunaikins ištisų savaičių gerą darbą.

Prisiminkite pagyrimų galią. Pagyrimai visada duoda daugiau nei kritika. Kartais tai ne tik pagyrimas, bet ir pripažinimas. Prisipažinkite, kad tai, ką daro vaikas, yra svarbu. Nuolat papildykite savo vaiko atliekamų "gerų darbų sąrašą". Ir nepamirškite nuolat pasakyti tai garsiai (arba net užrašyti!).

Apdovanokite. Nuo pat pradžios stenkitės, kad atsirastų troškimas ir pavyzdys, kaip mokytis. Jūs neturite visą laiką ką nors dovanoti, bet jeigu darote tai kartais, pamatysite, kaip vaikas stengsis. Dovanokite kartais, bet tai, ko vaikas iš tiesų nori.

Klausykitės įrašų. Klausymasis daro mokymąsi lengvesniu (papildysiu, kad kalbame ne tik apie muzikos įrašus, bet ir užsienio kalbos, lietuviškų pasakų, t.t.). Klausykitės prieš miegą. Ypač tomis dienomis, kai nebuvo laiko mokytis. Net jeigu užsiimti su vaiku nebūna laiko, visada galite pasiklausyti mokamųjų įrašų. Išnaudokite laiką klausymuisi automobilyje.

Darykite projektus ir skirkite užduotis. Terminų nustatymas ir "atsiskaitymai" labai motyvuoja. Pavyzdžiui, terminas, ką išmoksime iki senelių atvažiavimo. Arba kada nufilmuosime (nufotagrafuosime) atliktą užduotį telefonu. Sugalvokite įvairius būdus, koks ir kada galėtų būti "atsiskaitymo terminas".

Kasdien kartokite. Autorė (Joan Bath) siūlo pasidaryti kartojimo lapus (korteles). Kokio dalyko užduotį pakartosime ir kiek kartų? Lape žymėtis, ar įvykdytas planas.

Žaiskite kartojimo žaidimus. Vaikai mėgsta "laimingus bilietus". Surašykite ant lapelių užduočių pavadinimus (ar užduotis), kad vaikai galėtų juos išsitraukti iš dėžutės. Arba tegul vaikai nupiešia piešinį pasakojimo, grojimo užduotį. Mokantis groti, galima kartu su įrašu.

Padalinkite mokymosi laiką maždaug į tris dalis: trečdalis tam, ko mokomasi (mokykloje) šiandien, t.y. naujausiai medžiagai, trečdalis kartojimui ankstesnių dalykų, trečdalis - įtvirtinimui. Įtvirtinimas reiškia įgūdžių formavimą - ar jau atliekame "automatiškai".

Padėkite vaikui rasti laiko mokymuisi. Jeigu vaikas nuolat užimtas įvairia veikla (nuo pagalbos namuose iki įvairiausių būrelių lankymo), jam sunku tinkamai suorganizuoti savo dieną mokymuisi. Sekime, ar apskritai vaikui lieka laiko nuo "privalomos" veiklos. Pasistenkite, kad jam būtų lengva.

***
Laikas, kai esate su savo vaiku, yra ypatingas. Mokydamiesi kartu Jūs esate vienas su kitu. Kartais tai būna vienintelis laikas pabūti su vaiku. Branginkite savo vaikus ir jų pasiekimus. Būkite supratingi, palaikantys ir mylintys, ir pažadu, kad Jums pasiseks labiau nei galite įsivaizduoti.

***
Apie autorę: Joan Bath yra Rytų Karolinos (JAV) Suzuki pedagogikos programos direktorė, skaitanti paskaitas muzikos mokytojams - magistrams. Turi privačią klasę, dirba su vaikais nuo dvejų iki aštuoniolikos metų amžiaus. Amerikos Suzuku Asociacijos tarybos narė.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą