2013 m. kovo 7 d., ketvirtadienis

Kūrybiniai darbeliai


Kokia jų nauda?

Dažnai mamos numoja ranka į vaikų kūrybinius darbelius – juk darželyje prigamina... (o ar tikrai pakankamai?)  Na, kokia iš jų nauda? Daug terlionės, o rezultatas nedžiuginantis (svetainės kambario juk nepapuoši jais), ir galų gale, kur juos dėti???


O internetas kimšte prikimštas darbelių su šūkiais „no more worksheets“, "no more flashcards“ (pagooglinkite „crafts“ ir pridėję bet kokią temą, pavyzdžiui, „spring crafts“, rasite daug idėjų).

Matyt, ne veltui?

Iš patirties, skaitytų straipsnių, pabandžiau sulipdyti kūrybinių darbelių naudą:

Lavinama vaizduotė.  Jei pateikiamos priemonės ir mažai vadovaujama, kaip ką daryti, vaikas skatinamas kurti.

Sensorikos lavinimas. Įvairios priemonės, medžiagos, faktūros suteikia skirtingus pojūčius. O maži vaikai intensyviai naudoja savo visus 6 pojūčius informacijos įsisavinimui.

Darbeliai puiki proga dirbti abiems rankomslavinama abiejų pusių motorika.  O tai didina intelektą. Žinome , kad dešinysis smegenų pusrutulis atsakingas už vaizduotę, kūrybiškumą, o kairysis – loginį mąstymą, kalbą. O mokykla dar vis didžiausią dėmesį skiria pastariesiems gebėjimams, gal todėl didele dalimi prisideda, kad kūrybiškų suaugusių belieka vos 2%... Tokia iškyli asmenybė kaip Leonardas da Vinčis -architektas, tapytojas, poetas, skulptorius, muzikantas, meno teoretikas, inžinierius, išradėjas, filosofas, turėjo stipriai išlavintus abu smegenų pusrutulius.
Taigi spalvinimui, piešimui, karpymui, klijavimui, net kai mažasis su teptuku dažo savo delniuką, prireikia naudoti abi rankas tuo pačiu metu.

Tobulinama smulkioji motorika.  Ji taip pat įtakoja vaiko intelektą, kalbą.

Dėmesys, susikaupimas, kantrybė. Darbeliai, kuriems prireikia išdžiūti, kad būtų galima pabaigti, vaikus mokosi kantrybės. 

Nepasitenkinimo reakcijos gerinimas. Kai vaikai vaizduotėje susidaro vaizdą, kokį norėtų pagaminti, tikėtina, kad toks tiksliai nesigaus. Kuo dažniau išgyvena šį jausmą, tuo labiau mažinama vaiko frustracija.

Pasitikėjimo savimi didinimas. Bet koks darbelis be galo džiugina patį mažąjį kūrėją. Svarbu vaikams pasiūlyti jo lygį atitinkamus darbelius – kad nepatirtų nesėkmės. 

Stiprinimas Jūsų ir vaiko ryšys. Bet koks laiko praleidimas kartu suartina Jus su savo vaiku.

Mažina stresą ir įtampą. Laisvi kūrybiniai darbeliai prilygsta kone terapijai. Ypač gerai tiems vaikams, kurie patiria stiprius pykčio priepuolius.

Žinios. Į darbelius žaismingai galima įtraukti matematikos, pasaulio pažinimo, fizikos ir kt. žinių.

Ekonominė nauda. Laikui bėgant , vaikai išmoksta tinkamai taupiai naudoti įv. priemones. Įsipilti, atsignybti tiek, kiek reikia,  išsikirpti figūrą ne iš popieriaus vidurio, o kraštelyje, teptuką įmerkti ne visą, o galiuką į dažus ir pan. Mano dukra dažnai nebeleidžia išmesti pakuočių, popierėlių ar šiaip kažkokių atliekų, nes... jie juk pravers darbeliams.

***

Darbeliai aktualiausi 1-7 metų vaikams.  Vienerių metų vaikui galima tiesiog pasiūlyti minkyti tešlą, plastiliną, piešti pirštukais, o septynerių  - siūti, karpyti sudėtingas figūras, kalti vinutes, lankstyti origami.

***

O štai siūlau darbelį su pačiais mažiausiaisiais.

Iš burokėlių išviriau dažų (tiesiog išvirtą burokėlį „sublenderiavau“ su nedideliu kiekiu vandens). Iškirpau iš storo kartono ir nuo langų roletų (įdomi faktūra) likučių gyvūnų siluetus (pasitikrinome žinias). Spalvino pirštukais. Toks darbelis atitinka beveik visus privalumus (na, mažieji nesusikurs norimo rezultato ir taupymas dar neįdomus).








Komentarų nėra:

Rašyti komentarą